sprawy społeczne oraz zdrowie

REALIZOWANE PROGRAMY Związane z POMOCĄ SPOŁECZNĄ I ZDROWIEM

Realizacja zadań związanych z sprawami społecznymi, rodziną oraz zdrowiem stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk programów i strategii przyjętych przez władze Gminy Kozy. Do najważniejszych z nich należą:

Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.

Wartość zrealizowanych wydatków w ramach pomocy społecznej i wsparcia rodziny:

8 533 555
-57,14%
w stosunku do roku 2022

Aktualny poziom wydatków na pomoc społeczną i wsparcie dla rodziny w 2023 r. wiąże się z kontynuowaniem działań Gminy Kozy związanych ze wsparciem materialnym dla mieszkańców. Niemniej, warto zauważyć, że wpływ na malejącą tendencję ma znacząco odznaczający się w 2022 r. poziom wydatków na wypłacone świadczenia wychowawcze („500+”), podczas gdy w 2023 r. w budżecie gminy wydatki na ten cel uległy znaczącemu zmniejszeniu, gdyż zadanie to przejął ZUS. Kluczowa część środków zrealizowanych przez gminę w 2022 r. dotyczyła również wypłaty dodatku osłonowego i węglowego dla mieszkańców oraz świadczeń społecznych związanych z udzielaniem pomocy obywatelom Ukrainy, podczas gdy w 2023 r. charakteryzowały się one znacznie mniejszą kwotą.

Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie tym sytuacjom przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka. 

Zakres pomocy społecznej obejmował zadania określone w ustawie o pomocy społecznej. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wykonywał także zadania wynikające z innych aktów prawnych m.in. z ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy czy ustaw o dodatku węglowym, elektrycznym.

Gminny OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ

Obecna struktura organizacyjna Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej jest odpowiedzią na diagnozowane na przestrzeni wielu lat potrzeby środowiska lokalnego, określone w oparciu o analizę i ocenę występujących zjawisk, powodujących zapotrzebowanie na różne formy wsparcia. 

Źródłem finansowania zadań realizowanych przez GOPS są: 

W trakcie 2023 r. GOPS kompleksowo realizował zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej. Dodatkowo, pozyskano środki oraz inne świadczenia ze źródeł zewnętrznych, np. w ramach programów "Posiłek w szkole i w domu", "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej", "Opieka wytchnieniowa" czy "Opieka 75+". Ponadto, w ramach prowadzonej działalności statutowej GOPS w swojej bieżącej pracy realizował projekty socjalne i działania środowiskowe, takie jak "Aktywna Integracja w Gminie Kozy", Projekt „Klub Seniora w Gminie Kozy” oraz prowadzenie Zespołu Interdyscyplinarnego czy organizacja i koordynowanie Punktu Konsultacyjnego.

5 166 516

Wartość wypłaconych świadczeń społecznych

1 421 423

Wydatki na bieżące utrzymanie GOPS

110 139

Wartość zadań związanych 

z usługami opiekuńczymi

Świadczenia wsparcia materialnego w 2023 r.

Przyczyny korzystania z pomocy społecznej w 2023 r.


Najczęściej występującymi powodami korzystania z pomocy społecznej w Gminie Kozy w 2023 r. były długotrwała lub ciężka choroba, niepełnosprawność oraz ubóstwo. Należy przy tym zaznaczyć, że rodzina mogła korzystać z pomocy z powodu różnych przesłanek jednocześnie (ta sama rodzina mogła być ujęta w tabeli przy kilku pozycjach). Aby uzyskać pomoc ze strony GOPS rodzina lub osoba ubiegająca się o pomoc musi spełnić co najmniej dwie przesłanki tj. po pierwsze dochód osoby lub rodziny nie może przekroczyć kryterium ustawowego, po drugie musi wystąpić co najmniej jedna przesłanka, o której mowa w ustawie o pomocy społecznej.


Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wspiera osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Dla porównania warto dodać, że powody korzystania z pomocy społecznej były podobne do występujących rok wcześniej.

wybrane zadania realizowane w ramach pomocy społecznej i wsparcia rodziny w 2023 r.

Posiłek w szkole i w domu

Wsparcie dla mieszkańców Gminy Kozy polegało na zapewnieniu jednego gorącego posiłku dziennie uczniom oraz osobom niemogącym go przygotować we własnym zakresie ze względu na wiek, chorobę, niepełnosprawność, brak środków finansowych czy warunków do przygotowania posiłku. 

Z tej formy pomocy skorzystało 59 rodzin - 115 osób. Wydatkowano na zasiłki celowe kwotę 181.490 zł. Na dożywianie dzieci w formie obiadów w szkołach, przedszkolach, żłobkach, ośrodkach szkolnych w ramach ww. programu Ośrodek opłacił posiłki dla 11 dzieci na łączną kwotę 4.180 zł.

Koszt programu wyniósł 186.192.

Posiłek w szkole i w domu - fotografia
Zdjęcie przedstawia wózek z zakupami

pomoc żywnościowa

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kozach we współpracy ze Śląskim Bankiem Żywności w Chorzowie w okresie od czerwca do września 2023 r. realizował Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014-2020 Podprogram 2021, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym (FEAD).

W ramach Programu osoby najbardziej potrzebujące mogły skorzystać ze wsparcia w postaci żywności wydawanej w formie paczek. 

Pomocą objęto 137 mieszkańców gminy Kozy. W 2023 r. przekazano beneficjentom 3.811,40 kg żywności o wartości 16.971,27 zł. Łącznie otrzymali oni 274 paczki żywnościowe.

Oprócz żywności organizowano działania towarzyszące - 13 osób wzięło udział w bezpłatnych warsztatach z zakresu edukacji ekonomicznej, które odbyły się w siedzibie Ośrodka. 

Opieka wytchnieniowa

Głównym założeniem Programu było odciążenie i wsparcie członków rodzin lub opiekunów w codziennych obowiązkach lub czasowego zastępstwa w sprawowaniu opieki nad osobą niepełnosprawną. Dzięki temu wsparciu, opiekunom osób niepełnosprawnych została zapewniona możliwość załatwienia niezbędnych spraw, regeneracji, kontaktów społecznych, czy po prostu odpoczynku.

W 2023 r. w ramach pobytu dziennego zrealizowano 2.215 godzin usług opieki wytchnieniowej dla 12 niepełnosprawnych mieszkańców gminy, w tym 5 dzieci.

Dodatkowo 13 opiekunów skorzystało z usług opieki wytchnieniowej w formie pobytu całodobowego dla 13 osób niepełnosprawnych. Pobyt całodobowy realizowany był w formie turnusu 12-dniowego dla dwunastu osób oraz w formie turnusu 5-dniowego dla jednej osoby. 

Na realizację programu łącznie wykorzystano 178.400,00 zł.

Zdjęcie przedstawia dłoń seniora trzymaną przez dłoń osoby młodej.
Program "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej".

Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej

W 2023 r. Ośrodek Pomocy Społecznej kontynuował realizację programu "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej" finansowany ze środków Funduszu Solidarnościowego. Dzięki pozyskaniu wsparcia finansowego w zakresie świadczenia usług asystenckich, w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym, pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej mogli zapewnić osobom niepełnosprawnym dedykowaną opiekę. Umożliwiono zaangażowanie osób niepełnosprawnych w wydarzenia społeczne, kulturalne, rozrywkowe, sportowe itp. 

W 2023 r. wsparciem asystenta osobistego zostało objętych 10 niepełnosprawnych mieszkańców gminy. Wsparcie było realizowane przez 7 asystentów. Zostało zrealizowanych 2.616 godzin usług asystenckich

GOPS Kozy na realizację programu wykorzystał 169.656,78 zł dotacji. 

dodatek węglowy

Dodatek węglowy to jednorazowe świadczenie skierowane do gospodarstw domowych, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania był kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi. 

W 2023 r. wypłacono świadczenia na kwotę 168.000 zł. 

Program "Dodatek węglowy".

Dodatek na inne źródła ciepła

Dofinansowanie na inne niż węglowe źródła ogrzewania. Wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystania niektórych źródeł ciepła dał możliwość dofinansowania zakupu pelletu drzewnego, drewna kawałkowego i innych rodzajów biomasy oraz gazu skroplonego LPG lub oleju opałowego.

W 2023 r. wypłacono dodatek dla gospodarstw domowych na kwotę 65.000 zł.

Program "Dodatek na inne źródła ciepła".

dodatek elektryczny

Od grudnia 2022 r. realizowany był dodatek elektryczny zgodnie ustawą o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej.

W 2023 r. złożono 43 wnioski o dodatek elektryczny i wypłacono łącznie kwotę 39.270 zł. 

dodatek gazowy

W 2023 r. został wprowadzany system ochrony najuboższych gospodarstw domowych, które jako główne źródło ogrzewania wykorzystują paliwa gazowe - refundacja podatku VAT.

Do 31 grudnia złożono 245 wniosków i wypłacono kwotę 33 002,94 zł.

dodatek mieszkaniowy

Dodatki mieszkaniowe są świadczeniem pieniężnym, którego celem jest pokrycie z funduszy publicznych części kosztów utrzymania lokalu i stanowią wsparcie dla mieszkańców gminy w ponoszonych wydatkach związanych z opłatami.

W 2023 r. wypłacono dodatek dla gospodarstw domowych na kwotę 26.583,48 zł.

Dodatkowe działania podejmowane w związku ze wsparciem rodzin, osób starszych i osób z niepełnosprawnością

Z tej formy pomocy skorzystało 21 świadczeniobiorców – na łączną kwotę 112.535 zł.

W 2023 r. zasiłkiem okresowym zostało objętych łącznie 35 rodzin na łączną kwotę 35.895 zł.

Przyznano zasiłki celowe i celowe specjalne na kwotę 55.258 zł dla 68 rodzin.

Poniesione koszty za pobyt 1 osoby w placówce w 2023 r. wyniosły 4.607 zł.

W 2023 r. pomocą w zakresie usług opiekuńczych, prowadzenia gospodarstwa domowego oraz zabiegów higieniczno-pielęgnacyjnych było objętych 27 podopiecznych (3.555 godzin) – na łączną kwotę 28.808 zł

W 2023 r. skorzystało z tej formy pomocy 4 mieszkańców (510 godzin) – na łączną kwotę 23.234 zł.

Opłacono pobyt 16 mieszkańców gminy w domach pomocy społecznej – na łączną kwotę 472.604 zł 

Opłacono pobyt dla 7 dzieci umieszczonych w rodzinie zastępczej – na łączną kwotę 52.303 zł. 

Wypłacono stypendia szkolne dla 13 uczniów na kwotę 7.400 zł oraz 1 zasiłek szkolny w wysokości 620 zł.

Na pracę asystenta rodziny wydatkowano kwotę 16.948 zł. Asystent świadczył pracę dla 5 rodzin.

Przeprowadzane na potrzeby prowadzonych postępowań o przyznanie dodatku węglowego, dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła. Upoważnieni pracownicy socjalni w okresie od stycznia do marca 2023 r. przeprowadzili 194 wywiadów środowiskowych.

W okresie od listopada 2022 r. do sierpnia 2023 r. pracownicy socjalni korzystali ze wsparcia superwizyjnego w ramach projektu „Wsparcie rozwoju pracowników polskiego systemu pomocy społecznej” prowadzonego przez Polskie Towarzystwo Superwizji Pracy Socjalnej.

W 2023 r. profesjonalnej pomocy udzielali: psycholog kliniczny, terapeuta uzależnienia, psycholog dziecięcy.

Aktywna integracja w Gminie Kozy

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kozach w okresie od stycznia do czerwca 2023 r. kontynuował realizację projektu unijny pod nazwą „Aktywna integracja w Gminie Kozy”. Głównym celem projektu było wdrażanie programów aktywnej integracji w oparciu o kompleksowe działania, których zastosowanie prowadzić miało do zwiększenia zdolności do zatrudnienia oraz integracji społeczno–zawodowej osób i grup doświadczających wykluczenia społecznego. 

W 2023 r. udział w projekcie kontynuowało 21 osób (5 mężczyzn i 16 kobiet, w tym 9 osób niepełnosprawnych).

Osoby uczestniczące w projekcie zostały objęte różnego rodzaju formami wsparcia. Uczestnicy i uczestniczki projektu mieli możliwość korzystania z indywidualnych konsultacji z psychologiem. W ramach działań edukacyjnych i społecznych prowadzone były zajęcia grupowe z zakresu profilaktyki dla zdrowia. Poruszano tematy związane z zabiegami medycznymi, ziołolecznictwem, zdrowym żywieniem. Równolegle prowadzone były także działania społeczno-kulturowe. Uczestnicy i uczestniczki projektu mogli skorzystać z organizowanych wyjazdów.

Spośród 21 osób zrekrutowanych do projektu, 3 osobom udało się podjąć pracę pełnoetatową na otwartym rynku pracy. Projekt został zakończony z dniem 30.06.2023 r.

Wartość całego projektu: 429.120,00 zł, w tym dofinansowanie Unii Europejskiej: 364.752,00 zł.

Klub seniora

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kozach do września 2023 r. realizował projekt "Klub Seniora w Gminie Kozy". Liderem projektu jest Spółdzielnia Socjalna "Kino Marzenie", partnerem Gmina Kozy, a w jej imieniu realizatorem jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kozach. 

Celem głównym projektu jest wzrost dostępności i jakości usług społecznych zapobiegających, ubóstwu i wykluczeniu społecznemu osób oraz grup doświadczających wykluczenia społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych, osób biernych zawodowo w wieku 60+ - w oparciu o indywidualnie dobrane formy wsparcia. 

Klub Seniora mieścił się w budynku obok Spółdzielni Socjalnej "Kino Marzenie" przy ul. Bielskiej 11. Seniorzy oraz seniorki byli przywożeni do Klubu i odwożeni do domów specjalistycznym transportem dostosowanym do osób niepełnosprawnych. W ramach udziału w projekcie mogli skorzystać z wielu form wsparcia m. in.: z konsultacji lekarskich, rehabilitacyjnych, dietetycznych, wsparcia psychologicznego, cyklicznych spotkań z przedstawicielami policji, straży pożarnej, dziećmi i młodzieżą z pobliskich przedszkoli i szkół, wyjazdów integracyjnych i wycieczek oraz z zajęć indywidualnie dobranych do potrzeb i oczekiwań seniorów i seniorek. Ponadto w trakcie spotkań w Klubie uczestnicy oraz uczestniczki projektu mogli skorzystać z ciepłego posiłku.

W projekcie „Klub Seniora w Gminie Kozy” uczestniczyło łącznie 65 seniorek i seniorów oraz 45 opiekunów i opiekunek. 

Wartość projektu: 1.221.929,18 zł, w tym dofinansowanie Unii Europejskiej: 1.038.639,80 zł.

Zdjęcie kobiet siedzących na ławeczce w parku.

Placówka wsparcia dziennego 

Od 01 stycznia 2023 r. do 31.12.2023 r. w budynku przy ulicy Krakowskiej 9a, prowadzone były zajęcia Placówki Wsparcia Dziennego. Program pracy z dziećmi realizowało trzech wychowawców. 

Placówka ściśle wywiązywała się z zadań ustawowych i statutowych. Głównym celem pracy placówki było zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa, akceptacji, podniesienia poczucia własnej wartości, zaistnienia w grupie, także udzielanie pomocy w nauce i zagospodarowanie czasu wolnego poprzez terapię zajęciową. W ramach realizacji programu duży nacisk kładziono na zajęcia grupowe takie jak zajęcia z pedagogiki zabawy służące rozładowaniu emocji, uczące współpracy i udzielania sobie wsparcia, zajęcia z elementami psychodramy, zajęcia plastyczno-techniczne również z uwzględnieniem treści terapeutycznych np: diagnoza środowiska rodzinnego dziecka poprzez rysunek, zajęcia sportowe, kulinarne. 

Placówka starała się poprzez różnorodne formy zajęć sprzyjać rozwojowi dzieci i młodzieży oraz starała się zaspakajać ich potrzeby psychiczne. Placówka ściśle współpracowała z pedagogami ze szkół podstawowych, pracownikami GOPSu, asystentem rodziny, psychologiem, kuratorem społecznym, rodziną zastępczą oraz rodzicami. Kierownik Placówki Wsparcia Dziennego jest zastępcą przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego i bierze czynny udział w jego zebraniach. Zgodnie ze wskazówkami Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej zawartymi w opiniach psychologiczno-pedagogicznych realizowaliśmy założenia i plan pracy z uczniami wymagającymi specjalnych potrzeb edukacyjnych. Rodziny, z których dzieci i młodzież uczęszczają do świetlicy, to rodziny, które większość swojego czasu poświęcają pracy i swojej samorealizacji. W rodzinach tych nie rzadko występuje problem uzależnienia, przemoc w rodzinie, oraz trudne sytuacje życiowe - nie są w stanie samodzielnie prawidłowo organizować procesu wychowawczego w domu, a klimat życia rodzinnego nie sprzyja prawidłowemu rozwojowi dziecka. 

Program pracy z rodziną kierowany był do rodzin naszych wychowanków i nie tylko ich, ponieważ do świetlicy zgłaszali się dorośli, których dzieci nie uczęszczają do naszej placówki, program obejmował swoim działaniem diagnozę, pomoc terapeutyczną, wychowawczą i socjalną skierowaną na dziecko, rodziców i całą rodzinę. Celem programu pomocowego było wsparcie i pomoc rodzinie w przełamaniu sytuacji kryzysowej. W działaniach pomocowych opieraliśmy się na potencjale rodziny starając się wzmocnić kompetencje społeczne i wychowawcze rodziców oraz wspierać dziecko w procesie rozwoju w oparciu o bazę specjalistów w zakresie diagnozy, wychowania, terapii i pracy socjalnej. Działania na rzecz dziecka i rodziny prowadzone były zarówno w oparciu o świetlicę, jak i środowisko. Organizowanie czasu wolnego poprzez zajęcia: taneczne, plastyczne, zajęcia terapeutyczne, gry i zabawy edukacyjne, gry i zabawy ruchowe, wycieczki turystyczno poznawcze. Realizacja powyższych form pracy opierała się na metodach pracy grupowej, indywidualnej, dramie - stymulacja ról, burza mózgów łańcuch skojarzeń, zabawy z chustą, pogadanki, rozmowy, projekcje filmów, praca z Internetem. Zajęcia prowadzone były w grupach zróżnicowanych pod względem wieku, temperamentu i zasobu doświadczeń. Dzieci mogły liczyć na wyrozumiałość względem ich problemów, akceptację i pomoc dostosowaną do potrzeb. Uczniowie uczucia swe mogli eksponować poprzez wypowiedzi słowne, plastyczne. Dostarczało im to wiele możliwości rozwijania własnego talentu, między innymi w konkursach plastycznych, zajęciach łączących ruch z muzyką (taniec), współzawodnictwie sportowym podczas gier i zabaw ruchowych. Dzieci uczestniczące w zajęciach miały zapewnioną pomoc w rozwiązywaniu problemów, z którymi się spotkały. Najczęściej były to niepowodzenia szkolne, konflikty rodzinne, problemy w nawiązywaniu kontaktów rówieśniczych, problemy z samoakceptacją i samorealizacją. Dzieci brały udział w różnego rodzaju zajęciach, dniach, uroczystościach i wycieczkach wyjazdowych. 

Kładziemy duży nacisk na edukację w placówce. Każde dziecko musi odrabiać zadane w szkole prace i brać udział w przygotowaniach do sprawdzianów i różnego rodzaju odpytywań w szkole. Prowadzone były korepetycje z wszystkich możliwych przedmiotów.

W okresie od stycznia do końca lipca w świetlicy odbyły się następujące wycieczki i wydarzenia:

W placówce odbywały się cyklicznie warsztaty:

W okresie od września do grudnia wsparliśmy dwie rodziny naszych dzieci chodzących do świetlicy zbiórką ubrań, środków czystości, jedzenia, opałem i meblami. W akcje włączyli się wszyscy rodzice naszych dzieci. Na koniec roku przygotowaliśmy drobne upominki i życzenia dla osób z którymi współpracowaliśmy i nas wspierały przez cały rok.

Placówki Wsparcia Dziennego w Kozach.
Zdjęcie sali przedszkolnej.
Zdjęcie piłkarzyków.

wsparcie dla ukrainy

Zdjęcie dłoni na tle ukraińskiej flagi.

Działania GOPS z zakresu wspierania rodziny dotyczyły również kontynuacji pomocy obywatelom Ukrainy. Wsparcie realizowane w ramach ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, realizowano z Funduszu Pomocy.

POMOC OBYWATELOM UKRAINY

zdrowie

Wysokość zrealizowanych wydatków w ramach OCHRONY ZDROWIA:

506 918
+32,23%
do roku 2022

Ochrona zdrowia to sektor, który często nie charakteryzuje się wysokimi wydatkami, ale pomimo tego, zakres realizowanych zadań pozostaje zróżnicowany. Podstawowe obowiązki gminy w tym zakresie zostały zawarte w ustawie o samorządzie gminnym, która wskazuje, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, wśród których uwzględnia się m.in. sprawy ochrony zdrowia. Jednakże, szczegółowe kompetencje określają także inne akty prawne, przede wszystkim ustawy, które dotyczą przedsięwzięć związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniem narkomanii.

Regularnym przedsięwzięciem realizowanym przez gminę były zadania określone w ramach programu rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii. W założeniu uwzględniał on tworzenie warunków przeciwdziałających problemom związanym z uzależnieniami i przemocą w rodzinie, a także działania na rzecz ograniczenia dostępności do alkoholu oraz profilaktykę uzależnień zarówno wśród dzieci, młodzieży, jak i dorosłych.

Zdjęcie przekreślonej butelki i młotka aukcyjnego.

Łączne wydatki w ochronie zdrowia w 2023 r. wyniosły ponad 506 tys. zł, w tym najwyższą kwotę wydatkowano w zakresie przedsięwzięć dotyczących profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. W głównej mierze skupiały się one na zwiększeniu dostępności do instytucji wspomagających proces leczenia oraz rehabilitacji osób nadużywających substancji psychoaktywnych i ich rodzin a także na poprawie skoordynowanych działań profilaktycznych, informacyjnych, edukacyjnych i szkoleniowych. 

Pozwoliło to m.in. na zapewnienie funkcjonowania Gminnego Punktu Konsultacyjnego, który udzielał profesjonalnej pomocy z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz ochrony przed przemocą w rodzinie (dyżury pełnili: Psycholog kliniczny, Terapeuta uzależnień oraz Psycholog dziecięcy).

W ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii sfinansowano: 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kozach w swoim budżecie posiadał środki na utrzymanie Punktu Konsultacyjnego - 18.046,06 zł, Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kozach - 30.367,16 zł oraz na działania w ramach profilaktyki uniwersalnej, wskazującej i selektywnej – 141.745,57 zł. 

Całkowity koszt realizacji Programu wyniósł 190.158,79 zł.

Na rzecz ochrony zdrowia w 2023 r. podjęte zostały również inne działania obejmujące współpracę z organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu kontynuowano realizację zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej

Dokładniejszy opis zadań zrealizowanych w ramach pożytku publicznego znajduje się w części raportu dotyczącej Współpracy z NGO.